maanantai 28. maaliskuuta 2011

Syksy -10, kevät -11

Veneessä oli siis kaaret ja partaat kunnossa, seuraavaksi oli kansivanereiden vuoro. Kuudesta 3,5m x 1,5m mäntyvanereista sai kahdeksan kasivaneria, jotka maalattiin alapinnoiltaan vaalean kermanvärisiksi, lähelle alkuperäistä sisustusmateriaalia. Kuitenkin ennen vanerien kiinnitystä piti kiinnittää ohjauskaapeli tukevasti.

 Nurkista löytyi teak- 2"x4":nen, joka pultattiin ja liimattiin "peräpenkkiin" tukevasti.

Näkymä peräsimen suunnasta.

Samaan aiheeseen voisi lisätä kuvan peräsimen akselin "kuulalaakerista", joka sorvattiin polyeteenilevystä ja upotettiin kansivaneriin (ei vielä tässä kuvassa)


Kun kansivanerit olivat paikallaan ja partaat tasattu runkoa kiertävän tason mukaisesti(johon lopuksi teak-törmäyslista nojaa) aloitettiin rimojen kiinnitys.
Rimat lajiteltiin pareiksi, niin että varmasti molemmille puolille runkoa olisi aina symmetrisen pituiset rimat. Kiinnitysten väliksi valitsin 35cm ja partaisiin piirrettiin viivat ruuvirivejä varten. Jos kohdalle sattui kannen kiinnitysruuvi, niin viivaa siirrettiin muutama milli puoleen tai toiseen, näitähän riitti kansivanerit ovat kiinni yli 600:lla A4 ruuvilla. Aika hyvin sattui, molemmilla puolilla rivit ovat symmetrisesti. Rimoitus aloitettiin ruffin keskikohdalta.
 Rimoitusta lähdettiin viemään tääksepäin portautetusti,

 ja eteenpäin vastaavasti.

 Rimoitus jatkui keulakannelle,

 ja perään.

 Välillä kokeiltiin, josko keulaluukun kehys vielä istuisi? Vähän liiankin hyvin, täytyy pikkuisen vuolaista, etteivät turpoile.


Ennen varvaslistoja palkinkannattimien väliaikaiset kiinnityspultit vaihdettiin tasakantaisiin rosteripultteihin,


ja rimat irrotettiiin ja merkattiin tarkasti.


 Varvaslistoja varten löytyi naapurilta sapeli-mahonkia, aika lähelle veneen aiempaa khaya-ruffia.

Koska keula ja perä kaartuvat hyvin voimakkaasti, oli järkevintä tehdä sinne varvaslistat laminoimalla. Parras kaartuu sisäänpäin ja ylös ja partaan ulkopuolinen kallistus antoi kolmannen akselin. Ainoa järkevä keino saada tällainen rakenne aikaiseksi oli laminoida listat (30x50mm) suoraan paikan päällä.


Kanteen muovi ja partaaseen kiinnitettiin ruuveilla lauta, jota vasten listan saattoi laminoida. Mahongit höylään, sahaan, höylään ja lopputuloksena kuusitoista 8mm listaa, joista aina neljä niputettiin paikalleen.
 Yli kolmekymmentä puristinta jokaisessa liimauksessa.

Alusmuovi oli niitattu lautaan kiinni, ettei epoksi vahingossakaan pääsisi valumaan pitkin kylkeä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti